PRIČEVANJA

13. jun. 2024

Candice Lucey - KAKO SVETO PISMO OBRAVNAVA ZDRAVNIŠKO POMOČ PRI SMRTI



 

KAKO SVETO PISMO OBRAVNAVA ZDRAVNIŠKO POMOČ PRI SMRTI

 

Candice Lucey

 

 


 

Medicinska pomoč pri umiranju (MAID), znana tudi kot pomoč pri samomoru, evtanazija in drugi podobni izrazi, je postala zakonita v Kanadi, na Nizozemskem, v Luksemburgu, Kolumbiji, delih Avstralije in delih ZDA. Da bi bil posameznik upravičen do umiranja z medicinsko pomočjo, mora imeti hude, neozdravljive bolečine ali neozdravljivo bolezen, čeprav postaja MAID tudi za tiste z duševnimi boleznimi vse bolj dostopen.

 

Sveto pismo jasno pove, kdo je suveren nad življenjem in smrtjo: zadnjo besedo ima samo Bog. Čeprav nekatere cerkve zagovarjajo evtanazijo in jo imenujejo sočutna možnost, mora krščanska cerkev ubogati Boga. Tukaj je, kaj ima Sveto pismo povedati o smrti, umiranju in vrednosti življenja.

 

Božje stališče do jemanja življenja

Božja zapoved glede odvzema življenja drugi osebi je jasna: »Ne ubijaj« ( 2 Mz 20:13).  Lahko bi rekli, da, ker pacient zahteva smrt, MAID ni umor, zato je tukaj bolj splošen ukaz: »Kdor koli vzame človeško življenje, bo zagotovo usmrčen«. (3 Mojzesova 24:17 ).

 

Bog je dal jasna navodila tudi glede samomora. »Gospod jemlje in daje življenje, vodi v podzemlje in vzdiguje iz njega.« ( 1 Samuel 2:6 ). Čeprav bi mnogi trdili, da bi kristjan še vedno šel v nebesa, če bi naredil samomor, to ni povabilo, da zdaj konča življenje pod lastnimi pogoji. Gospod odloča. Sočuten je do vseh, ki trpijo, duševno ali fizično.

 

Sveti Duh nas »On nas tolaži v vsaki naši stiski, tako da moremo mi tolažiti tiste, ki so v kakršni koli stiski, in sicer s tolažbo, s kakršno nas same tolaži Bog.« ( 2 Kor 1:4 ). Prisoten je, da spodbuja in podpira tiste, ki trpijo. Jezus ve, kakšen je občutek našega trpljenja. Jezus razume tudi našo željo, da gremo domov.

 

Len Lantz, psihiater in kristjan, je opazil: »Nihče ne razume hrepenenja po nebesih bolj kot hudo depresiven ali bolan kristjan,« toda »Bog nas kliče k vztrajnosti, ne k samomoru: samomor je dejanje, s katerim poskušamo vsiliti svojo voljo Bogu.«

 

Lantz je citiral 2. Korinčanom 12:9-10, kjer je Pavel slavno zapisal, da mu zadostuje Božja milost. Pavel je želel, da bi Bog končal nekaj strašnega trpljenja, ki ga je prestal. Namesto tega je Pavel ugotovil, da o tem ne odloča on.

 

»Razpet sem namreč med dvojim: po eni strani hrepenim, da bi se razrešil in bil s Kristusom, kar bi bilo dosti boljše, po drugi strani pa je zaradi vas bolj potrebno, da ostajam v svojem mesu. Zagotovo vem, da bom ostal in bom še naprej pri vas vseh, tako da boste napredovali in se veselili v svoji veri.« ( Flp 1:23-25 ).

 

Ali je MAID samomor?

 

Ko oseba prosi za pomoč, da bi lahko umrla pod lastnimi pogoji, je to pomoč pri samomoru. Medtem ko imajo nekatere države in zdravstveni organi raje druge izraze, ti evfemizmi ne spremenijo realnosti, da posameznik pričakuje, da mu bodo drugi pomagali storiti tisto, česar sam ne more doseči, to je, storiti samomor.

 

Eden najslabših elementov umiranja z medicinsko pomočjo je, da so v proces vpleteni drugi. Posameznik, tudi če je sposoben vzeti stvari v svoje roke, odgovornost preloži na nekoga drugega. Lahko bi rekli, da je v čast služiti prijatelju ali staršu na ta način. Bog tega ne imenuje častno. On to imenuje greh.

 

Tukaj je primer, ko bi lahko cerkev obravnavali kot ločeno od realnosti in brez sočutja. Kako lahko telo, ki pravi, da ljubi svojega bližnjega, dovoli, da njegov bližnji trpi po nepotrebnem? Kako lahko sinu ali hčerki ne uspe iz bede rešiti starša, ki trpi za demenco, ko ta nosi plenice in se vsak dan zbuja v grozi, zmeden in dezorientiran? Poleg tega je svet prenatrpan: zakaj ne bi odstranili tistih, ki jim kakovost življenja hitro pada, da bi v bolnišničnih posteljah naredili več prostora za ljudi, ki jim bo šlo na bolje?

 

Resnična pomoč trpečim

 

Joni Eareckson Tada je ganljivo pisala in govorila o tej temi kot tista, ki bi izbrala evtanazijo, ko je bila prvič »priklopljena na stroje«. Zapisala je, da: »Družba ni kup ljudi tam zunaj, ki sedijo za velikimi mizami in razmišljajo o političnih trendih ali kulturnih premikih; družba si ti. Vaša dejanja, vaše odločitve so pomembne. To, kar narediš ali ne narediš, vpliva na vse okoli tebe.«

 

Ko je starš nekooga, ali otrok priklenjen na bolniško posteljo ali invalidski voziček, je potrebno veliko dela, da skrbimo za tega posameznika. Davek na negovalčevo fizično in čustveno zdravje je ogromen. Če je pacient dovolj kompetenten, da se zaveda, kaj se dogaja, ta davek tudi zanj grozen – izguba dostojanstva, zasebnosti in upanja.

 

Eareckson Tada trdi, da je težava pogosto odnos, da bi moral »nekdo« pomagati, vendar opazovalci pogosto mislijo, da bi moral biti »nekdo« vlada, skupina prostovoljcev ali bolnišnica. Eareckson Tada pravi, da »nekdo« vključuje vsako osebo, ki je tesno vpletena v življenje trpečega posameznika. Znotraj družine to pomeni, da mama in oče izmenoma skrbita za otroka na vozičku; bratje in sestre podpirajo z opravljanjem gospodinjskih opravil in preživljanjem časa z bratom ali sestro, samo z branjem ali pogovorom, dokler niso dovolj stari, da lahko pomagajo pri večjih opravilih. Vmeša se širša družina ter sosedje in prijatelji. Če je cerkev vpletena v življenje te družine, člani cerkve vidijo potrebo in se nanjo odzovejo z molitvijo in tudi resnično, praktično pomočjo. Pomoč naj traja, dokler jo družina potrebuje, ne pa kot časovno omejena ponudba.

 

Vrednost te vrste dejavnosti ima svojevrsten učinek valovanja; izkušnja vpliva na vse. Vsi vpleteni pridobijo smisel življenja te osebe, življenja, ki združuje ljudi v Božjo slavo. Priče in udeleženci bodo včasih celo videli Boga na delu in se bodo čudili.

Vrednost življenja

 

Ta vrsta podpore ni stvar zgolj upoštevanja pravil, ampak se pokaže, kdaj so vpletena srca. Bog ceni vse človeško življenje; vsak človek je bil ustvarjen po Njegovi podobi. Ko gledamo skozi oči Jezusa Kristusa, prepoznamo vrednost tudi v najbolj zlomljenih posameznikih. Navsezadnje smo vsi zlomljeni v umu ali telesu ali oboje, vendar ni žive osebe, ki Bogu ne bi bila več pomembna. Rad ima in ceni bolnika z rakom, demenco in izčrpavajočo depresijo. Rad ima izčrpane skrbnike. Tudi ko bolnik ali ljubljena oseba želi odnehati ali se počuti zamerljivo, Bog ne preneha ljubiti. Ponuja upanje in sočutje.

 

Len Lantz je zapisal: »Čeprav je v Svetem pismu veliko trpljenja, Bog obljublja, da bo z nami skozi vse to. Bog nas kliče, da nadaljujemo in vztrajamo skozi tegobe življenja.«

 

Svetovni koncept ljubezni je pustiti ljudem, da počnejo, kar jih osrečuje, tudi če to pomeni, da jim pomagajo umreti. Jezusov koncept ljubezni je hoditi s trpečimi, namesto da bi jih preprosto potegnil z zemlje v nebesa. Med svojim delovanjem je Jezus ozdravljal, spremljal, sedel s trpečim.

 

Predstavljajte si človeka na pokopališču, potem ko je Kristus izgnal njegove demone. Moral je na novo zgraditi svoje življenje, fizično, čustveno in socialno. Ta dolga pot navzgor se je včasih morda zdela nepremostljiva, toda Jezus je poznal vrednost človeka in celotno zgodbo njegovega življenja. Vedel je tudi, kaj bi za Kraljestvo pomenilo, če bi opazovalci bili priča možakovi pogumni bitki in videli, kako se to izvaja – vzeti si čas, da vzljubijo tega moža, ga vidijo, ga cenijo, čeprav je bil videti neozdravljiv .

 

Prisotnost našega Odrešenika je resnična in jo je mogoče videti, ko tisti, ki jim je mar, pridejo k trpečemu, da ga poslušajo, prevzamejo del dela in v dan vnesejo humor in veselje. Močno je moliti, tolažiti in mirno sedeti skupaj z njimi ob postelji. Nikomur ne bi bilo treba živeti z bolečino sam ali v izolaciji skrbeti za umirajočo ljubljeno osebo. In čeprav se »delo« oskrbe – ali celo življenja – morda zdi mučno ali dolžnost, pomislite, kaj Sveto pismo pravi o dolžnosti.

 

»Da, dobroto hočem in ne klavne daritve, spoznanja Boga bolj kakor žgalne daritve.« ( Ozej 6:6 ).

 

Kaj pa, če bi na odgovornost oskrbe lahko gledali kot na način poveličevanja Boga in ne na žrtev, za katero je nagrada Božja odobritev?

 

Kaj bi prestal, če bi vedel, da bo Gospod s tvojim trpljenjem približal nevernike k Sebi? Kaj pa, če bi za nazaj ugotovili, da je vaša poštenost, a zvesta in ljubeča potrpežljivost spodbudila sotrpina? Kako lahko poznate načine, na katere želi Bog uporabiti vašo situacijo? Ali vidite načine, kako bi lahko vaša vera v prihodnosti vplivala na druge?

 

Zadnje besede trpečega

 

Želimo pokazati sočutje do tistih, ki verjamejo, da bo njihova smrt rešila veliko težav in končala tako njihovo trpljenje kot trpljenje ljudi, ki jih imajo radi in skrbijo zanje. Toda tukaj je nekaj pretresljivih zaključnih misli ene od vernic, ki se odloči za življenje, čeprav trenutno izpolnjuje pogoje za MAID: »Verjamemo, da je človeško življenje sveto od spočetja do naravnega konca.« ( Joni in prijatelji).

Vsak človek bi moral imeti pravico do dostojnega življenja, kar je lažje, če ljudje, ki jim je resnično mar, pomagajo narediti življenje vredno življenja. Jezus nam je pokazal, kako »potešiti želje ubogih«. »Če daješ lačnemu, kar imaš sam rad, in sitiš revežu grlo,

bo vzšla v temi tvoja luč in tvoja temina bo kakor poldan.« ( Izaija 58:10 ).

 

Ta želja je več, kakor želja po olajšanju in po nečem veliko boljšem od stalne trpeče  bolečine. Edina oseba, ki lahko zagotovi resnično upanje in človeka prepriča, da smrt ni odgovor na bolečino, je Kristus, ki kaže na Kraljestvo, na obnovljena telesa in celovitost s Seboj za vso večnost. Nič več solz. Nič več trpljenja. Za vedno.

 

»In obrisal bo vse solze z njihovih oči in smrti ne bo več, pa tudi žalovanja, vpitja in bolečine ne bo več. Kajti prejšnje je minilo.« (Razodetje 21:4).

 

https://www.biblestudytools.com/bible-study/topical-studies/how-does-the-bible-address-medical-assistance-in-dying.html

Ni komentarjev:

Objavite komentar